Hoe-bereik-je-online-toch-je-klanten-als-het-buiten-extreem-warm-is-768x403

Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is

door

in

Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is

De mussen vallen van het dak want het is bloedjeheet buiten. Bedrijven werken met tropenroosters en de rest van jouw klanten zitten op het strand te bakken, terwijl ze lurken aan een drankje. De animo om op het internet te gaan is vrijwel nihil. Maar jouw business gaat door… Je wilt je klanten bereiken en orders scoren, ook al is het superwarm. Onderstaand een aantal tips om je klanten te bereiken, ook bij warme temperaturen:

Al zitten mensen niet achter hun computer, ze hebben meestal wel hun mobiele telefoon bij zich. Hé, dus ze hebben toch wel toegang tot het internet, al zullen ze er minder frequent gebruik van maken. Tijd voor actie!

Actie

We blijven allemaal Nederlanders. Als er iets te halen valt, dan zijn we er meestal wel voor te porren.  Stuur je klanten een coupon voor een gratis deelname aan een winspel of verloting. Een gratis ijsje triggert vaak al genoeg.

Maar ook serieuzere informatie triggert. Jij leest nu immers deze blog. Je doet dat omdat je wilt weten hoe je jouw klanten ondanks het warme weer, toch kunt bereiken. Het aanbieden van nuttige informatie, middels een blog of een e-book kan goed werken.

Organiseer een Webinar of andersoortige E-learning. Als het onderwerp jouw klanten voldoende aanspreekt, zijn ze zeker bereid om daar voor weer achter de computer te kruipen.

Social media

Daar waar het internet en de mail tijdens warme dagen minder bezocht wordt, blijft het bezoek aan Social Media veel stabieler. We willen immers niets missen.

Veruit koploper hierbij is Facebook. Met 11 mln gebruikers in Nederland, waarvan 7,7 mln dagelijkse gebruikers is dit bij uitstek het middel om jouw klanten te bereiken. Richt je boodschap niet gelijk op verkoop. Humor of prikkelende teksten werken veel beter. Deel een foto met als onderschrift “Dit is hoe we bij Bedrijf X het hoofd koel houden”. Of deel een soort vakantiefoto van de medewerkers vanuit de tuin; “Groeten vanuit een subtropische locatie”. Schrijf een wedstrijd uit voor de mooiste barbecue-selfie of zwembroek foto. Het werkt goodwill op, wat zich later laat omzetten in een aankoop, registratie of contactopname.

Plaatjes van ijsjes, bier, barbecue,  verkoeling, ijsberen en een ijslandschap trekken op extreem warme dagen extra de aandacht. Als je dat in jouw voordeel kan omzetten, ben je goed bezig.

Het delen van video’s is een relatief nieuwe optie van Facebook en dit heeft ook een hoge attentiewaarde.

Heeft jouw bedrijf nog geen Facebook pagina? Hoewel het onderhoud tijd vraagt, is het hebben van een bedrijfspagina op Facebook in veel gevallen een meerwaarde.

Ook andere Social Media kanalen, zoals LinkedIn, Twitter en Pinterest kunnen van extra waarde zijn.

Nieuwsbrief

Het versturen van een nieuwsbrief is een andere manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Vaak hebben mensen met die hitte geen zin in vervelende e-mails en werk. Maar een nieuwsbrief worden wel vaak gelezen. Even wat anders. Zorg dat jouw nieuwsbrief makkelijk te screenen is. De ontvanger moet in één oogopslag de hoofditems kunnen zien. Ook zonder dat de plaatjes geladen zijn.

Let ook op de verzendtijd. Normaal moet je een nieuwsbrief niet in de morgen sturen. Mensen werken dan hun berg e-mails door en jouw nieuwsbrief sneeuwt onder in de massa. Maar als het zo warm is, zijn mensen vaak eerder begonnen met werken en stoppen ze ook eerder. Hun aandachtsspanne voor het werk is eerder op de dag op en het surfen en zoeken naar andere informatie gaat beginnen. Als je jouw nieuwsbrief dan aan het eind van de morgen stuurt, is de kans dat de ontvanger het gaat lezen veel groter. Als niet direct dan in de aankomende middagpauze.

Lift mee op het succes van anderen

Vaak worden er met warme dagen allerlei festivals en evenementen georganiseerd. Ga online samenwerkingen aan met de met winkels of organisatoren van die evenementen. Zorg dat jouw naam ook op de website van het evenement staat. De kans dat veel mensen die website bezoeken is levensgroot aanwezig. Bestaande klanten, maar ook potentiële nieuwe klanten. Zo lift je mee op het succes van anderen. Als je dit gratis kunt doen is het geweldig. Moet je er voor betalen, dan is het zeker een overweging waard.

SEO en landingspagina’s

Zoekmachine-optimalisatie mag in dit rijtje niet ontbreken. Het is altijd van belang om dit op orde te hebben, maar op warme dagen wellicht nog meer. Mochten potentiële klanten zoeken op relevante woorden voor jouw branche en omgeving, dan is het uiteraard zaak dat hij hoog in de zoekresultaten staat. Als de spoeling dunner wordt zijn de organische zoekresultaten nog belangrijker.

Landingspagina’s zijn pagina’s die speciaal gemaakt zijn om hoog te scoren voor een bepaald woord of woordengroep. Achterhaal in jouw statistiekenprogramma op welke termen er gezocht wordt naar jouw website. Zorg dat er voor deze termen aparte landingspagina’s gemaakt worden. Iedere extra klik kan jouw volgende klant zijn.

Conclusie: jouw klant is wél te bereiken op warme dagen

Met humor, nuttige informatie of een actie kan je de klant toch tot beweging aanzetten. Social Media is op warme dagen bij uitstek geschikt voor ludieke of interessante boodschappen of winacties. Als je een nieuwsbrief stuurt, zorgt er dan voor dat hij snel gescant kan worden door de ontvanger. Let ook op de verzendtijd. Wees daar waar zeker veel online bezoekers zijn. Op de website van een festival of evenement staat jouw naam. Lift mee op het succes van anderen. SEO en landingpagina’s nemen op warme dagen nog meer in belangrijkheid toe.